Tricktyveri i hjemmet er et stigende problem og især ældre er udsatte. Tyvene ved, at ældre ofte har flere kontanter eller smykker liggende i hjemmet og ifølge en politirapport, som BT har kigget på, er antallet af anmeldelser af tricktyverier i hjemmet steget med hele 46 % siden 2009.
Sådan sikrer du dig mod at lukke en ubuden gæst ind.
Der kan være mange grunde til at lukke fremmede ind i sit hjem: Det kan være, at man skal have aflæst varmemåleren eller elmåleren; det kan være posten, der skal have en underskrift på en leverance; det kan også være hjemmeplejen.
Især hvad angår hjemmeplejen ser vi i CEKURA gang på gang et problem. Før i tiden var det den samme plejer, der kom hos bestemte borgere, men i dag kan man risikere, at det ofte er en ny. Derfor kan man tit stå i en situation, hvor man skal tage en beslutning om, hvorvidt man skal lukke en fremmed ind i sit hjem.
Du kan dog ved at holde dig til følgende grundregler sikre dig mod at lukke en uønsket person ind i dit hjem:
- Hellere tage fejl end at lukke en fremmed ind
Man kender situationen: der bliver ringet på døren, men man har ikke en aftale med nogen. Personen på den anden side af døren fortæller dig, at han har en pakke, eller at han skal aflæse vandmåleren. Du har på den ene side ikke lyst til at lukke den fremmede ind, men på den anden side har du heller ikke lyst til at havne i en pinlig situation – for hvad nu, hvis det rent faktisk er postbuddet, eller manden fra Brunata, der skal aflæse måleren? Her gælder et simpelt råd: hvis du er i tvivl, så lad være med at lukke vedkommende ind. Hvis det er en fornuftig person, der står på den anden side af døren, vil han eller hun udmærket forstå din situation og ikke bebrejde dig noget. Derfor skal du ikke være bange for at gøre nogen kede af det utilsigtet.
- Aftale et præcist tidspunkt
Det vil være hensigtsmæssigt at aftale et præcist tidspunkt med dem, de skal ind hos dig. Det kan fx være mellem kl. 12 og 13.
- Informere naboen
Tricktyve og indbrudstyve vil for alt i verden ikke opdages – derfor vælger de også at ringe på hos borgere, som de formoder er alene hjemme. Hvis du har et godt forhold til din nabo, kan du ringe til ham/hende og bede vedkommende om at komme og tjekke op. Så snart tyven ser, at der er flere end én til stede, vil han genoverveje sit ærinde.
- Ring til pågældendes firmanummer
Udgiver personen sig for at være hjemmeplejen, håndværkeren, varmemåleren eller andre, kan du med fordel spørge, hvilket firma han kommer fra. Derpå kan du bede personen vente, mens du ringer til firmaets hovednummer og beder dem om at bekræfte, at de har sendt en person ud til dig. I de fleste tilfælde har de en køreplan for deres ansatte og kan hurtigt bekræfte eller afkræfte, at en af deres medarbejdere er ude på din adresse.
- Kræve, at ens hjemmepleje har uniform
Er du visiteret til hjemmepleje og kommer der forskellige plejere hjem til dig, kan du vælge et plejefirma, som altid bærer uniform og har tydelig ID – det gør de fleste i dag. Dette er ikke en garanti, men mindsker risikoen for at blive udsat for tricktyveri i hjemmet.
Ud over disse grundregler skal man selvfølgelig bruge sin sunde fornuft. Man behøver ikke at gemme sig bag lås og slå, men blot følge nogle få fornuftige tiltag så som ikke at lade værdifulde genstande, herunder smykker og kontanter, ligge frit fremme – især tæt på vinduer eller entredøren.
Overfaldsalarm med kontakt til Tryghedscenter kan være løsningen
I CEKURA hjælper vi ældre til mere tryghed, både udendørs og i eget hjem. Derfor er vi daglig i kontakt med borgere, der føler sig utrygge. Vi har flere gange kontaktet hjemmeplejen på forskellige borgeres vegne, for at være sikker på, at det nu også er hjemmeplejen, der vil ind.
Vi udstyrer vores borgere med en overfaldsalarm, som er forbundet til vores Tryghedscenter og borgerne kan kontakte os, både i akutte situationer, men også hvis de føler sig utrygge. Vi har kontakter både til hjemmeplejen og diverse instanser i borgernes nærområde – dvs. at når borgeren kontakter os og er i tvivl om, hvem der står på den anden side af døren, kan vi lynhurtigt finde ud af, om det virkeligt er den, som personen giver sig ud for at være, der står uden for døren. Dette, oplever vi, giver tryghed både til borgeren men også til borgerens pårørende, som føler, at hjælpen altid er nær, hvis der skulle ske noget.
Ved at klikke på Indsend accepterer du at sende dine oplysninger til Cekura, som accepterer at bruge dem i henhold til sin politik om beskyttelse af personlige oplysninger.