Kan man fjerne nogle af de nødkald, som blot handler om utryghed, således at de ikke skal forstyrre hjemmeplejen? Umiddelbart kunne man fortælle borgeren, at han kun må trykke på nødkaldet når der er et reelt behov for hjælp. Men vi ved også gennem erfaringer, at dette ikke hjælper. Derfor skal der andre virkemidler til hvis man vil nedsætte antal af nødkald til hjemmeplejen.
Den mest effektive måde at undgå unødvendige opkald til hjemmeplejen på er, at have en vagtcentral, som screener alle indgående nødkald.
Hvis en kommune bruger en vagtcentral til at håndtere opkald, viser vores data, at hele 47% af opkaldene ikke forstyrrer hjemmeplejen overhovedet fordi vagtcentralen tager sig af dem.
Her taler vagtcentraloperatøren med borgeren. Oftest handler det om genkald, utryghed eller andet, som vagtcentralen kan håndtere uden at involvere kommunens hjemmepleje. Vagtcentralen lægger ikke bare på, hvis der er et unødvendigt opkald. De tager sig ofte tid til at snakke kort med en borger, der føler sig utryg. På den måde sparer de tid for hjemmeplejen og samtidig føler borgeren sig mere tryg og bevarer tilliden til nødkaldssystemet. De fleste vagtcentraler har et system, der kræver, at nødkaldet bliver besvaret og afsluttet korrekt. Dette sikrer, at ingen nødkald bliver glemt eller overset.
For at sikre, at nødkald ikke overses, og at borgeren altid får en god og tryg oplevelse, er det meget sikrere at bruge en vagtcentral. Alligevel er der stadig over 30 kommuner i Danmark, der ikke bruger en vagtcentral. Her går nødkaldet direkte til hjemmeplejen.
Læs mere om vores erfaringer med hvor nemt, billigt og hurtigt en vagtcentral kan implementeres.