Når et ældre menneske er i nød, er der behov for en banebrydende løsning! Hjemmeplejen er under enormt pres, og ældre kan ikke altid få den hjælp, de har brug for, da mange nødopkald skyldes fejltryk eller frygt. Dette kan betyde, at vi risikerer at overse livstruende situationer, når ældre har brug for hjælp. På bekostning af fejltryk/utryghed, kan man derfor risikere, at misse nødopkald fra ældre, som er i en livstruende situation. Det gælder derfor om at finde en løsning, hvor kommunens plejemedarbejdere modtager færre fejltryk.
I CEKURA har vi haft held med dette. Vi har nemlig kigget på en ofte overset gruppe, der kan hjælpe – nemlig de ældres pårørende. Vores egne undersøgelser viser, at omkr. 60% af de ældre er meget villige til at hjælpe. Derfor har vi eksperimenteret med at nødopkaldet først går til de pårørende, og hvis der virkelig er tale om en nødsituation, bliver opkaldet viderestillet til en vagtcentral, som så kan tilkalde hjemmeplejen.
Ud over at denne opbygning mindsker antallet af unødige opkald er der også en andet, meget betydningsfuld fordel: Gennem interview med ældre og deres pårørende kan vi se, at mange netop foretrækker at nødkaldet går til de pårørende først.
Vi opfordrer derfor at man bruger de pårørende mere – især fordi der både er en økonomisk gevinst, men ikke mindst fordi det umiddelbart også viser sig at der ligger en social værdi her, både for den ældre selv, men også for den ældres pårørende.
Det er naturligvis selvsagt at pårørende ikke skal hjælpe med personlig pleje, og andre lignende opgaver.
Arbejder du med nødkald i en kommune, så kontakt os endelig. Vi deler gerne ud af vores viden og erfaringer på området.
Læs hele artiklen her: https://pro.ing.dk/caretech/holdning/vagtcentralteknologi-kan-give-store-besparelser-i-plejesektoren?1f4e2460cfb84ebe8cd48fb29bb9de08=GHEqx8zIHhg2hRcPP7VrN7sCQtKbVZNFrINGMRv631I&check_logged_in=1